Wie zijn wij?
Reframing HERstory Art Foundation uit Arnhem is een stichting die wil bijdragen aan het zichtbaar maken van sporen van het koloniaal- en slavernijverleden van Gelderland in de huidige samenleving.
Missie Reframing HERstory Art Foundation wil bewustwording en educatie brengen, én een plek bieden aan niet eerder vertelde verhalen van het koloniaal- en slavernijverleden in Gelderland. Ook wil men de dialoog over dit onderwerp bevorderen. De stichting zet zich in voor het produceren van (multidisciplinaire) theatervoorstellingen met randprogrammering en het organiseren van interactieve lezingen, workshops, kunst en kunstzinnige activiteiten. Reframing HERstory Art Foundation staat voor aandacht creëren voor dit relevante thema binnen de huidige samenleving, via dans, muziek, podiumkunsten, beeldende kunst, filosofie, gesprek en maatschappij.
Farida Nabibaks - Artistiek directeur
Ik ben Farida Nabibaks, initiatiefnemer van muziek- en danstheater productie Schitterende Schaduw. Voor deze productie baseer ik me op historische feiten, objecten en persoonlijke verhalen die uit het sporenonderzoek naar het koloniaal- en slavernijverleden van Gelderland komen.
De blauwdruk van onze maatschappij, aannames en oordelen, vindt zijn oorsprong in het 400 jaar oude koloniaal- & slavernijverleden van Nederland. Generaties lang zijn mensen, waaronder mijn voorouders, als slaafgemaakten of contractarbeiders ontmenselijkt. Dit verleden is niet zomaar uit te wissen. En tegelijkertijd is dit verleden niet alleen van hen of van mij. Het is ook van Nederland, en van Gelderland, waar ik al 20 jaar woon.
Want ook vanuit Gelderland vertrok men naar de Oost of de West om fortuin te maken. Het is tijd dat we niet alleen kennis nemen van de Gouden Eeuw, of de koloniale welvaart en rijkdom in de 17e, 18e en 19e eeuw, maar dat we ons ook bewust worden van de schaduwkant: het menselijk leed achter de welvaart en rijkdom.
Als maker wil ik mensen raken, empathie en (h)erkenning bewerkstelligen. Ook wil ik bewustwording en een dialoog op gang brengen. Daarom is er na afloop van de voorstelling een nagesprek en ontwikkelen we een educatief programma voor jongeren.
Vroeg in mijn carrière speelde ik de vrouwelijke hoofdrol in een Nederlands- Surinaamse musical, FAYA. Deze musical over een verboden liefde van een Afro- Surinaamse jongen en een Hindostaans meisje in het postkoloniale Suriname, beschouw ik als de opmaat tot mijn huidige werk.
Later heb ik filosofie gestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Mijn Master thesis, gebaseerd op de Stoicijn Epictetus, is gericht op een praktische filosofie rondom bewustwording.
Langzaam ontstond de ambitie om via (dans)theater aandacht te vestigen op de bewustwording van het slavernijverleden dat me persoonlijk raakte. De neerslag hiervan is te lezen in een interview met mij: ‘Van slavenkomaf’.
Met het bestuur, onze crew, en allen die bijdragen, zeg ik: dat Schitterende Schaduw een stap mag zijn naar de verwezenlijking van een diverse en inclusieve maatschappij, waarin we via bewustwording en invoelen de wonden van het verleden kunnen helen.
Bestuur
voorzitter a.i.
Marlène Melfor
penningmeester
Henriëtte Ruinen
secretaris
Henriëtte Ruinen
algemeen lid
Crystal Hassell
Reframing HERstory Art Foundation
Het bestuur produceert, informeert, doet acquisitie en houdt toezicht over de financiën, maar houdt afstand tot de vloer van het theater. Het bestuur is onbezoldigd.
RSIN: 860372091
KvK: 75714000
Adres: Loospad 11, 6815 GA Arnhem
e-mail: reframingherstory@mail.com
Tel. nr.: 0641012567
IBAN: NL98 TRIO 0788 7927 88
Reframing HERstory Art Foundation heeft ANBI Status
Stanaardformulier publicatieplicht ANBI
Beleidsplan 2024-2028 en Jaarrekeningen
Marlène Melfor- voorzitter
Sinds oktober 2021 is Marlene tijdelijk de nieuwe voorzitter. Zij heeft het stokje overgenomen van Jocelyn Bergland.
Na vele jaren van werken in diverse sectoren, geniet ik sinds kort van een welverdiend pensioen. Nu ik met pensioen ben, heb ik de mogelijkheid om meer tijd te besteden aan zaken die ik leuk vind. Met plezier maak ik dan ook deel uit van het bestuur van Reframing HERstory Art Foundation.
Mijn laatste baan voor mijn pensionering was bij Vluchtelingenwerk waar ik als manager deel uitmaakte van het managementteam. Daarvoor heb ik bij de politie gewerkt nadat ik mijn werkcarrière in diverse sectoren van de gezondheidszorg was begonnen waar ik verschillende functies heb bekleed.
Kunst en cultuur die inclusief is, is voor mij erg belangrijk. Naast de drukke banen die ik altijd gehad heb, zijn kunst en cultuur altijd belangrijk voor mij geweest. Ik ben een fervent bezoeker van die gelegenheden waar kunst en cultuur te vinden en te beleven zijn.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat ieder mens van nature creatief en intelligent is. Wat kunst en cultuur is, kan in mijn denken breed opgevat worden. De wijze hoe je je creativiteit uitdrukt, hangt vaak samen met je afkomst en hoe je in het verleden wel of niet bent aangemoedigd om creatief te zijn. Het is belangrijk om alles wat met kunst en met cultuur te maken heeft, voor iedereen toegankelijk te laten zijn.
Zelf kom ik uit Curaçao en ik weet en ervaar als grote kunst- en cultuurliefhebber dat ik in musea, theaters en andere plekken waar kunst en cultuur vertoond worden, (nog) heel erg weinig mensen zie met een andere etniciteit dan het autochtoon Nederlandse. Bovendien wordt het vaak vanuit een Europees perspectief en geschiedenis verteld. Deze geschiedenis is vaak eenzijdig en sluit een groot deel van de geschiedenis van de rest van de wereld uit. Het is niet divers, niet inclusief en het behelst niet de geschiedenis van de nieuwe Nederlander en de Nederlander met een migratie-achtergrond.
Deel uitmakend van het bestuur van Reframing HERstory Art Foundation, zal mijn inzet samen met de andere bestuursleden erop gericht zijn om kunst en cultuur inclusiever, diverser en toegankelijker voor iedereen te maken. Belangrijk zal dan ook zijn om meer bewustzijn te creëren over de vergeten en/of verholen kunst- en culturele geschiedenis.
Henriette Ruinen – Penningmeester/Secretaris
In Reframing HERstory Art Foundation komen veel dingen waar ik van houd en me mee bezighoud samen. Ik leerde Farida kennen tijdens mijn werk bij Erfgoed Gelderland, tijdens een van de eerste bijeenkomsten van het onderzoek Sporen van slavernijverleden in Gelderland. Mijn collega’s die dit onderzoek uitvoerden volgde ik op de voet, maar ook Farida bleef ik volgen. Ik was ontzettend trots dat we in 2022 bij het eerste Verhaal van Gelderland Festival, waar ik de coördinator van was, de voorstelling Anna konden programmeren.
Ik kom uit een sterk koloniaal nest. Mijn moeder werd geboren op Java, de ene opa in Paramaribo, de andere opa in Kota Radja. Ik zou heel graag meer willen uitzoeken over de geschiedenis van mijn voorouders in Suriname. En dan is het opvallende dat er nu vooral nog gegevens bekend zijn over de mannelijke lijn. De geschiedenis van vrouwen is veel te vaak onderbelicht.
Dit alles maakt dat ik me ook heel graag wil inzetten voor het bestuur van Reframing HERstory Art Foundation. Juist omdat ik erin geloof dat je geschiedenis op veel verschillende manieren moet doorvertellen. Met dans en muziek raak je vaak beter het hart dan alleen met teksten. Ik ben ervan overtuigd dat de unieke combinatie van onderzoek en kunst van grote waarde is.
Alana Fotografie
Crystal Hassell- algemeen lid
Dans en theater zijn fantastische middelen om situaties invoelbaar te maken en mensen een ander perspectief te bieden. Daarom heb ik jarenlang als regisseur gewerkt met gemarginaliseerde groepen om hun verhaal en talenten zichtbaar te maken. Inmiddels verbind ik sociale wetenschappen en mijn liefde voor de kunsten in mijn werk, want beide kunnen ertoe aanzetten de wereld zoals je die kent te bevragen en te veranderen.
In mijn werk als theatermaker en trainer ligt mijn focus op het bevragen van aannames en structuren, het verbreden van perspectieven en het mogelijk maken van meerstemmigheid in een organisatie op alle lagen. Via theater, advisering en training werk ik aan inclusie. Voor meer informatie zie: crystalhassell.nl
Nog steeds is de doorwerking van het koloniale verleden voel- en zichtbaar in de huidige maatschappij. Nog steeds wordt er een hiërarchisch onderscheid gemaakt in onder andere afkomst en huidskleur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toeslagen affaire bij de belastingdienst. Moderne slavernij, bijvoorbeeld in de ‘fast fashion’ is iets wat we oogluikend toestaan, want dat goedkope t-shirt is toch wel ‘gemakkelijk’. Ik vind het belangrijk om de doorwerking van de slavernij geschiedenis en moderne slavernij te (blijven) agenderen zodat er verandering mogelijk is.
Met veel plezier ben ik daarom algemeen bestuurslid geworden bij Reframing HERstory Art Foundation.